söndag 20 november 2011

Golden Age Pre 73 Carnhill mod, del två

Då var det dags att ge sig på mictrafon. Carnhill VTB9045M. Det finns en transformator som är blå och bara heter VTB9045, som är lite mindra men likadant kopplad. Den får bättre plats i chassit.

Man får börja med att löda bort den gamla trafon och då använder man lämpligen lödkolv, lödsug samt mängder med tålamod.
Jag hittade den här tutorialen på gearslutz: http://www.gearslutz.com/board/low-end-theory/654862-golden-age-pre-73-comp-54-carnhil-mod-how.html
Jag har dubbel och trippelkollat hans koppling mot schemat jag fick från Bo och det verkar stämma väl.
Sedan använda jag olika färgade kablar för att hålla isär dem. Bilden visar vilket stift på Carnhilltrafon som ska till vilken plats på kortet.


Ont om utrymme här, så få kablarna så slickade mot kortet det går
Jag fick löda av komponent C4 och flytta den till baksidan av kortet då det blir trångt att få dit trafon annars(se bara till att märka den med tusch hur den satt). Detta behövs nog inte om ni har den blå trafon.
Jag gjorde det enkelt för mig och limmade fast trafon med locktite. Sitter som berget.

Klart å betalt
Utvärdering:
Pre 73an är i samma karaktärsklass som Neve 1073 redan från butik. Den ligger väldigt bra i pris. Jag har gjort tal-inspelningar och jämfört den med andra preamps och den har otroligt trevlig karaktär som den är. Så om den blev bättre eller sämre efter ombyggnaden är ju helt och hållet subjektivt. Så här med facit i hand hade jag nog kunnat tänka mig att spara pengar och tid på moddning och istället köpt en till pre 73a. Om du funderar på att modda den men gör mycket stereoinspelningar eller flerspårsupptagningar, köp en till istället!
Det här var första gången jag gav mig på något dylikt och faktiskt mest för att prova på.
Hoppas det finns någon i min närhet som har ett butiksexemplar så ska jag försöka få till ett ljudtest. Återkommer om det.
 Ett ställe man kan lyssna på orginal och moddade så länge är på http://www.zenproaudio.com/1073test.aspx
Transformatorer:
*Vanliga transformatorer används ofta inom olika elektriska apparater för att konvertera olika spänningar. Exempelvis 240V AC till en lägre spänning.
Audiotransformatorer används frekvent inom ljudutrustning för att balansera/isolera en signal. En vanlig trafo arbetar över 50Hz medan en ljludtrafo måste ge ett tillfredställande resultat över hela frekvensspektrat. Detta är svårt att uppnå i låga och höga frekvenser och ofta uppstår även distortion vid väldigt höga och låga frekvenser. En medelmåttig transformator kan mycket väl tänkas vara 3dB lägre vid 20Hz och 20kHz. En bra (dyr) transformator har mycket bättre verkningsgrad än så.

*Källa: Sound and recording, an introduction av Francis Rumsey och Tim McCormick

Läs också:
GAP Carnhill mod Del 1
GAP Bandmickar

2 kommentarer:

  1. Trevlig läsning. Har själv en fullt moddad pre 73 med Carnhilltrafos. Ska nog börja använda den igen, on swichen pajjade för ett tag sen och har inte orkat laga.

    Hur ser du förresten på den tillhörande DC:n. Tillräckligt?

    jon@rinneby.se

    SvaraRadera
  2. Hej. Kul att du gillade läsningen. Jag har inte upplevt något icke tillfredställande med nätaggregat om det är det du syftar på. Jag är heller ingen elektronikexpert bör kanske tillägas.. Läste däremot någonstans att jordningen verkar vara sådär på en del exemplar och kan ge upphov till brum

    SvaraRadera